Project Minetest@school

free scenarios and materials you can download, setup and use in class (5-6-7-8-9-10H) to play and learn in an open-ended sandbox online environment

Minetest software

Minetest software download on minetest.net

Mods used

to download all the mods used in these worlds

World#001 - Mon premier jeu en ligne | Mein erstes Online-Spiel | My first online game

Creative mode = N | Damage = N

Tasks:
1- Se connecter à un monde lancé par l’enseignant·e | Verbinde dich mit einer Welt, die vom Lehrer initiiert wurde | Connect to a world initiated by the teacher
2- Personnaliser son personnage | Personalisiere deinen Charakter | Personalize your character
3- Chatter avec d’autres joueurs | Chatten mit anderen Spielern | Chatting with other players

--> Décrire ton personnage à ton enseignant·e et justifier ses choix via le chat.
--> Beschreibe deinem Lehrer deinen Charakter und begründe deine Entscheidungen im Chat.
--> Describe your character to your teacher and justify your choices via chat.

Mods:
- Character_creator
- Inverntory_plus
- Startlocation
- Skins
- Unified_inventory

Privileges:
- none
001

World#002 - Initiation a l agriculture | Einführung in die Landwirtschaft | Introduction to agriculture

Creative mode = N | Damage = N

Tasks:
- Mettre en place un jardin pour accueillir des semences | Richten Sie einen Garten ein, um Samen aufzunehmen | Set up a garden to accommodate seeds
- Cultiver différentes variétés de fruits et légumes | Anbau verschiedener Obst- und Gemüsesorten | Growing different varieties of fruits and vegetables
- Créer (craft) de la nourriture élaborée | Erstellen Sie (handwerklich) aufwendige Lebensmittel. | Create (craft) elaborate food

--> Créer un jardin privé, ainsi que trois larges cultures de tailles (128, 294 et 528 blocs) et de ressources différents (à choix).
--> Schaffen Sie einen privaten Garten sowie drei große Kulturen unterschiedlicher Größe (128, 294 und 528 Blöcke) und Ressourcen (Auswahl).
--> Create a private garden, as well as three large crops of different sizes (128, 294 and 528 blocks) and resources (choice).

Mods:
- idem World#001
- Agriculture
- Biome_lib
- Bushes
- Bushes_classic
- Campfire
- Castle_farming
- Cottages
- Farming
- Dryplants
- Flower_plus
- Gardening
- Junglegrass
- Nature_classic
- Plantlife_i18n
- Unifieddyes
- Vines
- Youngtree

Privileges:
- none
002

World#003 - Elever des betes | Tiere züchten | Raise animals

Creative mode = N | Damage = N

Tasks:
- Capturer des animaux | Tiere fangen | Capturing animals
- Organiser les accouplements | Organisieren von Kupplungen | Organize couplings
- Créer (craft) de la nourriture respectueusement | Erstellen Sie (craft)Lebensmittel respektvoll | Create (craft) food respectfully

--> Faire une capture d’écran de 3 bébés animaux différents, et créer un repas complet, entrée-plat-dessert, puis expliquer sur un panneau en quoi c’est un repas équilibré et complet.
--> Machen Sie einen Screenshot von 3 verschiedenen Babytieren und erstellen Sie eine komplette Mahlzeit, ein Starter-Dessert und erklären Sie dann auf einem Podium, wie es sich um eine ausgewogene und vollständige Mahlzeit handelt.
--> Take a screenshot of 3 different baby animals, and create a complete meal, starter-dish-dessert, then explain on a panel how it is a balanced and complete meal.

Mods:
- idem World#002
- Animal - adv_spaw...
- Animal_chicken
- Animal_cow
- Animal_deer
- Animal_resources
- Animal_sheep
- Animalmaterials
- Animal - Barn
- Animal - Cooking
- Animal - Factions
- Animal - Bear
- Animal - Mob_envir…
- Animal - Mob_ostrich
- Animal - mobf
- Animal - mobf_setting
- Bees
- Mob_horse
- Mobs
- Mobs_sky
- Mobs_water
- Windmil


Privileges:
- none
003

World#004 - Les metiers du batiment | Baugewerbe | Building trades

Creative mode = N | Damage = N

Give the students one of these names so they can open one chest:
- architecte (or archetecte2, architecte3, architecte4 if you need several architects)
- charpentier (...2, 3, 4)
- couvreur (...2, 3, 4)
- designer (...2, 3, 4)
- electricien (...2, 3, 4)
- jardinier (...2, 3, 4)
- vitrier (...2, 3, 4)
- macon (...2, 3, 4)
- menuisier (...2, 3, 4)

Tasks:
- Planifier la construction d’une maison en commun | Planung des Baus eines Gemeinschaftshauses | Plan the construction of a shared house
- Se partager les ressources et communiquer pour construire | Teilen Sie Ressourcen und kommunizieren Sie, um zu bauen | Share resources and communicate to build
- Evaluer régulièrement la qualité de la construction | Regelmäßige Bewertung der Bauqualität | Regularly assess the quality of construction

--> Créer une maison, malgré la contrainte de rôles professionnels, dans le monde mis à disposition par l’enseignant·e.
--> Schaffen Sie ein Haus, trotz der Einschränkung der beruflichen Rollen, in der Welt, die vom Lehrer zur Verfügung gestellt wird.
--> Create a house, despite the constraint of professional roles, in the world made available by the teacher..

Mods:
- idem World#003
- Bedrock
- Currency
- Display
- Homedecor
- Locks
- Moreores
- Toolranks
- xdecor

Privileges:
- none
004

World#005 - Une monnaie d echange | Eine Tauschwährung | A currency of exchange

Creative mode = N | Damage = Y

Give the students one of these names so they can open one chest:
- architecte (or archetecte2, architecte3, architecte4 if you need several architects)
- charpentier (...2, 3, 4)
- couvreur (...2, 3, 4)
- designer (...2, 3, 4)
- electricien (...2, 3, 4)
- jardinier (...2, 3, 4)
- vitrier (...2, 3, 4)
- macon (...2, 3, 4)
- menuisier (...2, 3, 4)

Tasks:
- Cultiver ses propres ressources | Eigene Ressourcen kultivieren | Cultivate your own resources
- Faire du troc « win-win » et marchander l'entraide | Win-Win Tauschhandel und Verhandlungen um gegenseitige Hilfeleistung | Win-win bartering and bargaining for mutual aid
- Réguler le prix selon l’offre et la demande | Regulierung des Preises nach Angebot und Nachfrage | Regulate the price according to supply and demand

--> Inscrire sur un bâtiment (banque) le prix convenu consensuellement entre les participants de (1) un enclos de 5 animaux, (2) une surface cultivée de 40x40, et (3) un maison simple.
--> Schreiben Sie auf ein Gebäude (Bank) den zwischen den Teilnehmern einvernehmlich vereinbarten Preis für (1) einen Pferch mit 5 Tieren, (2) eine gepflegte Fläche von 40x40 und (3) ein einfaches Haus.
--> Write on a building (bank) the price agreed by consensus between the participants of (1) a pen of 5 animals, (2) a cultivated area of 40x40, and (3) a simple house.

Mods:
- idem World#004
- Concrete

Privileges:
- none
005

World#006 - Recreer un monument | Wiederherstellen eines Monuments | Recreate a monument

Creative mode = Y | Damage = Y

Tasks:
- Estimer la taille nécessaire dans l’espace | Schätzen Sie die Größe, die in dem Raum benötigt wird | Estimate the size required in the space
- Planifier la construction | Planung der Konstruktion | Plan the construction
- Construire fidèlement le monument/lieu | Bau des Denkmals / Ort treu bleiben | Constructing the monument/place faithfully

--> Faire une capture d’écran du monument/lieu recréé, l’afficher à coté d’une photo du vrai monument/lieu et l’envoyer par courriel à ton enseignant·e.
--> Machen Sie einen Screenshot des wiederhergestellten Denkmals / Ortes, zeigen Sie ihn neben einem Foto des realen Denkmals / Ortes und senden Sie ihn per E-Mail an Ihren Lehrer.
--> Take a screenshot of the recreated monument/place, display it next to a photo of the real monument/place and send it by email to your teacher.

Mods:
- idem World#005
- Animals
- Castle_ (except Castle_tapestries)
- Concretestairs
- Constructionarea
- Facade
- Streetmod

Privileges:
- fly
- fast
006

World#007 - Creer une ville | Eine Stadt erstellen | Build a city

Creative mode = Y | Damage = F

Tasks:
- Débuter par les besoins d'un habitant, puis agrandir | Beginnen Sie mit den Bedürfnissen eines Bewohners und erweitern Sie diese dann | Start with the needs of a resident, then expand
- Développer les industries et les services | Entwicklung von Industrien und Dienstleistungen | Developing industries and services
- Développer les transports et les loisirs | Entwicklung von Verkehrs- und Freizeitaktivitäten | Develop transport and leisure activities

--> Créer le plan de la ville construite en indiquer les activités humaines principalement présentes dans chaque quartier.
--> Erstellen Sie die Karte der gebauten Stadt und zeigen Sie die menschlichen Aktivitäten an, die hauptsächlich in jedem Bezirk vorhanden sind.
--> Create the map of the built city and indicate the human activities mainly present in each district.

Mods:
- idem World#006
- Asphalt
- Asphaltstairs
- Digilines
- Infrastructure
- Mesecons
- Street...
- Trafficlight

Privileges:
- fly
- fast
007

World#008 - Illusions | Illusionen | Illusions

Creative mode = Y | Damage = F

Tasks:
- Ensemble, créer 3 anamorphoses (ou autre illusion d'optique) dans les contextes donnés | Erstellen Sie zusammen 3 Anamorphosen (oder eine andere optische Täuschung) in den angegebenen Kontexten | Together, create 3 anamorphoses (or other optical illusion) in the given contexts

--> Trois fois, faire une capture vidéo de l'écran en déplaçant le personnage pour présenter tous les points de vue de l'anamorphose (ou autre illusion d'optique).
--> Drei mal, machen Sie eine Videoaufnahme des Bildschirms, indem Sie die Figur bewegen, um alle Blickwinkel der Anamorphose (oder eine andere optische Täuschung) darzustellen.
--> Three times, make a video capture of the screen by moving the character to present all points of view of the anamorphosis (or other optical illusion) .

Mods:
as you want

Privileges:
- fly
008

World#009 - Projet touristique | Tourismusprojekt | Tourism project

Creative mode = Y | Damage = F

Tasks:
- Ensemble, exploiter les potentialités touristiques de cette ville | Nutzen Sie gemeinsam das touristische Potenzial dieser Stadt | Together, exploit the tourist potential of this city
- Créer des attractions sans détruire le patrimoine existant | Erstellen Sie Attraktionen, ohne das bestehende Kulturerbe zu zerstören | Create attractions without destroying existing heritage
- Documenter les activités touristiques pour en faire la promotion | Dokumentation und Förderung touristischer Aktivitäten | Document and promote tourism activities

--> Rédiger un communiqué de presse pour présenter la nouvelle offre touristique de la ville.
--> Schreiben Sie eine Pressemitteilung, um das neue touristische Angebot der Stadt zu präsentieren.
--> Write a press release to present the city's new tourist offer.

Mods:
as you want

Privileges:
- fly
- fast
009

World#010 - Indiana Jones

Creative mode = F | Damage = Y

Tasks:
- Utiliser les données de géolocalisation | Verwendung von Geolokalisierungsdaten | Use geolocation data
- Passer de lieu en lieu, en suivant les indications | Von Ort zu Ort gehen und den Anweisungen folgen | Go from place to place, following the instructions
- Trouver l'arrivée | Finden Sie die Ankunft | Find the destination

--> Dire discrètement à l'oreille de l'enseignant·e ce que vous avez découvert à l'arrivée et comment vous vous y êtes pris pour vous déplacer.
--> Erzählen Sie dem Lehrer diskret, was Sie bei Ihrer Ankunft entdeckt haben und wie Sie umgegangen sind.
--> Tell the teacher discreetly what you discovered when you arrived and how you made it.

Mods:
- inventory_plus
- orienteering

Privileges:
- fast
010

World#011 - Les tortues robots | Robotische Schildkröten | Robot turtles

Creative mode = F | Damage = F

Tasks:
--> Déplacer la tortue jusqu'à l'arrivée en utiliser les commandes.
--> Bewege die Schildkröte zur Ziellinie, benutze die Kontrolle.
--> Move the turtle to the finish line, use the controls.

Mods:
- turtlueminer

Privileges:
- none
011

World#012 - Ninja Warrior

Creative mode = F | Damage = F

Tasks:
... more to come soon

Mods:
- parkoursurvivre

Privileges:
- none
012

World#013 - Jeux de societe | Boardspiele | Board games

Creative mode = F | Damage = F

Tasks:
--> Jouer
--> Spielen
--> Play

Mods:
- boardgames-0.6.0
- character_creator
- display
- inventory_plus
- skines
- startlocation

Privileges:
- none
013

World#014 - Guillaume Tell | Wilhelm Tell | William Tell

Creative mode = T | Damage = F

Tasks:
--> Raconter l'histoire de Guillaume Tell en recréant les scènes clés de son parcours.
--> Die Geschichte von Wilhelm Tell zu erzählen, indem er die Schlüsselszenen seiner Reise nachbildet.
--> Tell the story of William Tell by recreating the key scenes of his journey.

Mods:
- agriculture
- biome_lib
- castle_farming
- castle_gate
- character_creator
- chat3
- display (boards, display_api, font_api, signs, signs_api)
- famring
- gardening
- inventory_plus
- mob_horse
- mobs
- plantlife_i18n
- skines
- startlocation
- vines

Privileges:
- none
014

Project LiotE

LiotE - Learn in order to Escape
Creations for/of K-12 classes. CRE/ATE cannot guarantee the quality and the robustness of the games.
The creations are only the responsibility of the authors and not of CRE/ATE.



La fin du monde

8H - Ludovic B.
Thème: Consommation responsable

Project oer{apps}

Students from University of Teacher Education Fribourg develop the online learning experience.
Students from Ecole des Métiers Fribourg make it an app.

GamesHUB (the platform)

GamesHUB
This webapp is primarily a training and research project.We cannot guarantee the quality of the educational games and the platform.

Ecole des Métiers (project partner)

Our school provides initial vocational training leading to the Federal Diploma of Vocational Education and Training (VET) in technical fields